ВО "Свобода"

ENG

14 червня 2016
У Запорізькій області реформа децентралізації відбувається з грубим порушенням Конституції
У Запорізькій області реформа децентралізації відбувається з грубим порушенням Конституції

"Децентралізація влади", що триває нині, є чи не найбільш обговорюваною в українському суспільстві. Цю реформу подають як рецепт вирішення системних проблем у суспільно-політичній та соціально-економічній сферах, при цьому часто підмінюючи поняття та ігноруючи законодавство.

1. Підміна понять. Під виглядом "децентралізації" реально проводять адміністративно-територіальну реформу, ламаючи через коліно наявний устрій, закріплений Конституцією. Єдині повноваження, які передаються на місця - формування виконкому замість апарату державної адміністрації. Досвід показує, що це завершиться елементарною заміною табличок на дверях кабінетів чиновників. Насправді у місцевих рад забирають головне повноваження - право висловлення недовіри керівнику області, навіть якщо той буде узурпувати владу.

2. Порушення норм Конституції. На місцях створюють ОТГ (об'єднані територіальні громади), статус яких не передбачено Конституцією. Нагадаю, ст.133 Конституції України передбачено існування Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст, районів в містах, селищ і сіл. Ніякі громади там не згадуються.

У Запорізькій області створено Веселівську та Комиш-Зорянську селищні територіальні громади, а також Чапаєвську сільську територіальну громаду. Веселівська та Комиш-Зорянська громади включають в себе низку сіл, а Чапаївська - селище Магедове. Конституція (ст.140) зазначає, що добровільно об'єднуватися між собою можуть лише громади декількох сіл. Село та селище не можуть об'єднуватися між собою. Те ж саме зазначено в ст.ст.1-2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Висновок: згадані нами громади є неконституційними та незаконними.

Ст.132 Конституції чітко визначає, що територіальний устрій України формується з урахуванням історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій регіонів. Нинішня реформа цю вимогу повністю ігнорує.

Окреме питання - бюджет. Станом на 1 червня 2016 року місцеві бюджети Запорізької області залежали від подачок уряду на 52%, хоча до початку реформи "бюджетної децентралізації" рівень залежності складав 48%.

Провальні наслідки "бюджетної децентралізації" та політики створення об'єднаних громад відзначали фахівці національного інституту економіки на круглому столі "Сільський розвиток на базі громад: виклики та можливості в умовах реформи самоврядування" (22.03.2016р., Київ). Їхні висновки невтішні:

- рівень бюджетної залежності територій від Києва збільшився до 56, 6%, хоча до реформи не перевищував 26%;

- критерії формування об'єднаних громад в окремих регіонах неможливо дотримати, відтак жителі населених пунктів будуть позбавлені доступної медицини, освіти тощо;

- сьогодні окремі місцеві бюджети залежать від Києва на 55-65%, хоча в країнах ЄС такий показник не перевищує 30%;

- досі на рівні закону відсутній чіткий поділ повноважень між центральними та місцевими органами влади, що створює багато незручностей.

Костянтин Денисов, кандидат економічних наук, заступник голови Запорізької обласної "Свободи"